Warme wandeltocht naar Zwartsluis

31 juli 2019 - Zwartsluis, Nederland

Toen ik gisterochtend opstond wist ik dat het een nieuwe dag vol nieuwe uitdagingen zou worden, best spannend dus. Het eten wat ik meegebracht had van huis is op, dus moet ik vanaf nu zelf opzoek naar eten. Opzich niet moeilijk, maar het liefst zoveel mogelijk onbewerkt en puur natuur. Na twee nachten doorgebracht te hebben in keurige kamers van een B & B, heb ik voor de derde nacht een trekkershut geregeld, weer een nieuwe ervaring.

En dan heb je nog het weer als uitdaging, want hoewel ik weet dat ik niet heel goed tegen de zon kan, ga ik toch mijn kilometers maken, terwijl de zon fel schijnt en het dertig graden is.

Rond 10:00 uur begin ik aan mijn wandeling van de dag, die mij in circa 18 km's naar Zwartsluis moet brengen, op papier een mooie route langs natuurgebied Weerribben- Wieden. Terwijl ik mijn laatste meters in Vollenhove voltooi merk ik op dat het iets levendiger is dan maandag, maar nog steeds is het erg rustig en niet die stad vol sfeer, zoals het overal wordt aangegeven.

20190730_113637

Vanaf Vollenhove loop ik via een andere route weer terug naar Moespot, het kleine plaatsje waar ik maandag ook al was om vervolgens richting Sint Jansklooster te lopen. Onderweg merk ik al snel dat het het bloemencorso hier heel erg leeft. Overal kom ik borden tegen met " hier wordt een dahliareus" gebouwd, om vervolgens grote stellages te zien staan. Opvallend zijn ook de vele kraampjes aan de kant van de weg met zelfgemaakte jam, totdat ik ook een kraampje tegenkom met minikomkommers. Een prima basis voor mijn lunch, dus neem ik daar twee van mee.

20190730_12361320190730_12454820190730_124554

Ondertussen begint de zon redelijk te branden en ben ik blij dat ik bijna in Sint Jansklooster ben waar ik een bezoek wil brengen aan het bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. Het bezoekerscentrum blijkt klein, maar leuk om even te kijken. Terwijl ik er ben wordt er net een een (kinder)workshop over waterdieren gegeven. Leuk om die man zo enthousiast te horen vertellen en ik hoor weer nieuwe kleine natuurweetjes. Binnen in het winkeltje worden vele leuke natuurboeken verkocht. Leuk om even bij te kijken, maar niet handig voor mijn rugzak en natuurlijk ook niet perse nodig onderweg. Dan valt mijn ook op een leuk en niet al te zwaar boekje. " De kracht van wandelen, ontstressen in de natuur" en je raadt het al dat boekje kan ik toch niet laten liggen. Na even wikken en wegen besluit ik dat een een toegevoegde waarde heeft aan mijn wandelavontuur en neem het mee.

20190731_190335

Achter het bezoekerscentrum blijkt een gezellige theeschenkerij te liggen, waar ik heerlijk een tijdje doorbreng in de theetuin. Daarna ga ik verder via Sint Jansklooser naar Zwartsluis. Ik loop via de watertoren en verbaas me over de verzamelwoede die hier blijkt te heersen. Ik passeer achtereenvolgens een tuin vol klompen en een tuin vol glazenflessen.

20190730_140959

20190730_140638

20190730_141233

Het wordt steeds warmer en de wandeling valt me toch zeker zwaarder dan dat ik gewent ben. Na onderweg nog wat kersen en pruimen gescoord te hebben neem ik een extra pauze in de natuur om mezelf wat moed in te praten. Op een geven moment zie ik in de verte Zwartsluis al liggen. Bij de kruising ben ik er dan ook van overtuigd dat ik rechtsaf moet. Echter, de pijl geeft aan rechtdoor. Ik twijfel even, maar besluit maar gewoon de route te volgen. Totdat ik wel erg argwaan krijg. Ik pak de kaart erbij en kom tot de conclusie dat ik inderdaad verkeerd ben gelopen. Ik besluit toch maar door te lopen naar Belt- Schutsloot en daar te wachten tot het minder warm is om vervolgens terug te lopen naar Zwartsluis.

20190730_18321720190730_18320920190730_183405

Belt-Schutsloot is weer zo'n dorpje dat hemelsbreed vlakbij ligt, maar waar ik nog nooit ben geweest. Een echt watersportdorpje wat net als Dwarsgracht en Jonen een idyllisch karakter heeft. Ik doe een terrasje aan zodat ik weer lekker vers en koud water kan tappen en zoek daarna een heerlijk schaduwplekje in de natuur. Na een tijdje wordt het bewolkt. Volgens buienradar blijft het droog en ik vervolg mijn reis naar Zwartsluis. Dat buienradar niet altijd gelijk heeft blijkt, want ik krijg een behoorlijke bui op mijn hoofd. Een mooie gelegenheid om mijn regenponcho en de regenhoes voor mijn tas uit te proberen. Toch blij dat ik die hoes heb aangeschaft.

Rond 20:30 uur kom ik dan toch aan in Zwartsluis, moe en last van de warmte, maar weer een ervaring rijker en nu dan toch echt buiten de gemeentegrens!

20190730_19000920190730_190016..

Vandaag gewandeld: 28,2

Totaaal gewandeld: 69,6

Nog te gaan: 230,4

1. Wijnie:
    31 juli 2019
    Mooi dat je ondanks alles toch door blijft gaan, echt bewonderenswaardig, ken er nl genoeg die er dan de brui aan hadden gegeven, let wel, het is je vakantie dus hou rekening met jezelf, als je niet goed tegen de zon kunt plan dit dan in, drink genoeg water en zorg ook voor zout inname dit via een kopje bouillon ergens of een stuk komkommer met wat zout erop. Want door je zweten verlies je vocht en zout. Dit moet je echt voldoende aanvullen op zulke zware tochten. Succes en tot de volgende en thx voor je verhaal en foto's.
  2. Noos:
    31 juli 2019
    Blij dat ik gekozen heb voor een rugzak met een waterzak. Leek eerst wel erg proffesioneel, maar was nu toch erg fijn. Dus water genoeg, maar de bouilon en komkommer een zeer bruikbare tip die ik zeker mee zal nemen. Zo leer ik steeds weer meer.
  3. Theo:
    1 augustus 2019
    Dat je een dergelijk avontuur alleen aangaat, geeft jou ook de vrijheid om je eigen beslissingen te nemen. Zou je iets dergelijks ook wel met een groepje willen ondernemen? (volgend jaar of zo) Alleen wandelen maakt misschien dat je meer opgaat in de omgeving en ook meer tot jezelf komt.
  4. Noos:
    4 augustus 2019
    Oei dat is een gewetensvraag. Ik denk dat het alleen aangaan van deze reis voor mij de juiste beslissing was. En eigenlijk heb ik er ook niet bij stil gestaan, om met anderen te gaan wandelen. Dit idee ontstond spontaan en het alleen wandelen hoort op dit moment bij mij. De rust, het ervaren van de kleine geluksmomentjes, dat zal in een groep heel anders zijn. Zeg nooit nooit, maar ik denk dat als deze reis een vervolg zou krijgen, dat ik toch weer alleen van start zou gaan.
  5. Hennij:
    1 augustus 2019
    Ik lees je verhalen met veel plezier. Wat ik lastig vind dat ik je in feite niet ken en dus ook geen plaatje kan maken in mn hoofd van je; zou je een keer een foto van jezelf erbij willen doen? Wel erg knap wat je doet; zou zo mee willen wandelen maar heb een ontsteking aan mn aanhechting van mn peesplaat voet; dus balen; het duurt al best lang namelijk.
  6. Noos:
    4 augustus 2019
    Oei een blessure is altijd vervelend en frustrerend, wat jammer zeg! Hoewel ik niet zo dol ben op selfies, ga ik eens kijken wat ik kan doen.
  7. Hennij:
    4 augustus 2019
    Selfies ben ik ook niet dol op inderdaad, altijd te dichtbij en dan heb ik zo'n enorm hoofd!!!HAhha! Laat je iemand anders even een foto maken van je !
  8. Theo:
    4 augustus 2019
    Kan me goed voorstellen dat je juist het alleen wandelen verkiest. De reisverhalen zouden ook heel anders worden - denk ik - als je me anderen wandelt. Dan werkt de omgeving toch minder op je in.