Giethoorn - Vollenhove

29 juli 2019 - Vollenhove, Nederland

Maandagochtend in Giethoorn. Weinig is er nog te merken van de drukte die ik gisteren zag. Ik zie slechts enkele bootjes varen en moeten zoeken om een locatie waar ik nog even een kopje koffie kan drinken, voordat ik Giethoorn achter me laat. Uiteindelijk kom ik bij restaurant 't Zwaantje, een restaurant in oud hollandse sferen, waar ik zit in het huiskamer gedeelte. Rond half elf vertrek ik dan echt. Buiten is het vrij bewolkt en de temperatuur is een stuk aangenamer om te wandelen. Vol goede moed vertrek ik dan ook richting Dwargracht, een plaatsje dat ik alleen van naam ken. Aangekomen blijkt het plaatstje vergelijkbaar met Giethoorn, allemaal smalle watertjes en bruggetjes. Alleen is dit dorpje nog niet opgemerkt door de vele toeristen en daardoor zoveel mooier. Op mijn reis door Dwarsgracht kom ik slechts twee mensen tegen. Twee fietsers die hopen, dat ze met de fietskar door Dwarsgracht kunnen. Helaas is de kar te breed voor de bruggetjes en moet het karretje overal een beetje hulp krijgen. Voor mij als buitenstaander best een grappig gezicht.

Na Dwarsgracht kom ik in Jonen, een plaatsje waar ik nog nooit van gehoord heb, ondanks dat het relatief dichtblij ligt. Het bijzondere aan dit plaatsje blijkt dat er slechts acht boerderijen staan en het gehele dorpje is niet met de auto bereikbaar. Bewoners kunnen hun auto buiten het dorpje parkeren om vervolgens met het pontje naar huis te gaan.

Na Dwarsgracht en Jonen blijk ik het mooiste en avontuurlijkste deel van de route wel gehad te hebben en loop ik lang op de verharde weg richting Vollenhove. Hoewel ik dacht dat Vollenhove ook vrij levedig is, blijkt dat op deze maandag niet het geval. De horeca is dicht en uiteindelijk beland ik bij de visboer, waar je voor slechts €1,25 een kopje koffie kunt kopen.

Ik loop nog een rondje door Vollenhove, hoewel het wordt aangegeven als een zeer karakteristiek plaatsje ontgaat mij de charme en mis ik de aantrekkingskracht en vrijheid die ik in Dwarsgracht en Jonen zo voelde.

Hier in Vollenhove komt het Pionierspad samen met het Overijssels Havezatenpad en Zuiderzeepad. Keuze genoeg dus.

Vandaag gelopen: 20.1 km

Totaal gelopen: 41.4

Nog te gaan: 258.6

20190729_151607Restaurant het Zwaantje GiethoornLakenvelders20190715_12143020190715_13234920190715_13270420190715_12452320190715_17395020190715_132349

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wijnie:
    30 juli 2019
    Heerlijk om je gevoel dat je met je meeneemt te kunnen lezen, zie en voel nu al de verandering die je nu aan het meemaken bent. De rups word een vlinder, succes ik blijf je volgen
  2. D.J. Heinsbergen:
    30 juli 2019
    je schrijft leuk! Ben ook een paar keer in die buurt geweest leuke omgeving succes ik blijf je volgen
    gr Joop
  3. Theo:
    1 augustus 2019
    Leuk misschien om deze reisverhalen straks in boekvorm uit te geven. Wat voor titel? Maar over zoiets zul je na afloop pas willen beslissen. Je hebt een boeiende stijl van schrijven en het gegeven van wandelen om los te komen van alledaagse beslommeringen, is in deze tijd voor veel mensen interessant. Ziektes, burn-outs, stress, noem maar op. Het wandelmedicijn heeft de aandacht.