Wandeldag 14 Nationaal Park Drents-Friese Wold - Iglesias

15 juli 2020 - Iglesias, Spanje

Iedere dag heeft zijn eigen verhaal en ieder weertype laat prachtige natuur zien. Zo kan zelfs een dag in de regen een fijne dag worden. Toch is het fijn dat het vandaag waarschijnlijk droog blijft. Bewolkt, maar droog, dus prima wandelweer. De reisapp vertelt me trouw hoeveel kilometer dat ik achter lig op het schema. Ik begrijp stiekem niet waarom de reisleider daarvoor kiest. Je wilt toch je deelnemers gemotiveerd houden. Een positieve draai op deze vrolijke ochtend had ook gekund. Immers, vandaag passeer ik de 300 km grens.

20200719_084140

Ik zal wandelen van Bulgros naar Iglesias en op papier doe ik dat doormiddel van een vrij zware etappe. Tenminste een lange etappe puur door afgelegen straatjes en door de natuur. Horeca of winkels zal ik niet tegenkomen vandaag. Ik kijk er naaruit. Ik besluit ervan te genieten en met een goed gevulde rugzak inclusief journal en potloden ga ik op stap.

Ik ervaar hoe blij ik word van pure rust om mij heen. De torren en kevertjes die brommen in het hoge gras, de vogels die hun vrolijke welkomslied voor mij zingen en de runderen die rustig lopen te grazen.

20191118_123354

20200707_192813

20200707_123322

Hoe mooi de natuur is, des te meer ik gewaarschuwd word voor de gevaren van de natuur, tijdens deze reis. Eikenprocessierupsen, adders, roofvogels, teken ik zie vanalles voorbij komen. Alleen wie moet voor wie gewaarschuwd worden? Je zou bijna denken dat ik in het oerwoud loop. Volgensmij moeten we de natuur waarschuwen voor de gevaren van de mens.

20200715_10411720200707_124107

20200715_104619

In een niet al te snel tempo, maar genietend van alles wat ik zie wandel ik 13 kilometer om het uiterste puntje van het Drents-Friese Wold te bereiken. Het is ondertussen toch wel broeierig geworden en ik vind een goed plekje om een tijd te blijven, te lunchen en in mijn journal te tekenen en te schrijven en gewoon een tijdje heerlijk te zitten luisteren naar alles om me heen. Aan het einde van de middag wandel ik terug. De route is voor een groot gedeelte identiek aan die van vanochtend. Qua route dan, want als je goed kijkt zie je de verschillen in de natuur qua tijdstip van de dag.

20200719_084052

1. Hennij:
    19 juli 2020
    Mooi geschreven inderdaad; net wat je zegt; wie is bang voor wie. Belangrijk om de natuur positief te bekijken en juist te zien hoe mooi alles met alles te maken heeft.