De voorbereidingen en reisschema

14 juni 2020 - De Bult, Nederland

Ondertussen zijn de voorbereidingen voor mijn reis in volle gang. Ik heb me ondertussen officieel aangemeld als deelnemer van de Camino Santiago Virtual Challenge en een doel van vijf weken gesteld. Daarnaast heb ik een fitbit aangeschaft, zodat ik mijn gelopen kilometers kan bijhouden en kan toevoegen aan het reisprogramma. Op deze manier, worden de, door mij gemaakte kilometers  geregistreerd en worden al mijn vorderingen bijgehouden op de kaart. Ik kan zo precies zien waar ik op dat moment ben en kan zelfs doormiddel van een link naar Google Street view zien hoe de omgeving eruitziet. Ik ben heel benieuwd hoe ik dit zal gaan ervaren.
Ondertussen ben ik bezig met het maken van een reisschema. Dit jaar kan ik immers niet een standaard boekje raadplegen met keurige etappes en domweg de gekleurde paaltjes volgen. Nee, dit jaar moet ik wel van het pad durven afstappen en mijn eigen reis samenstellen. Hoewel ik wel iets van een schema heb wil ik het vooral ook proberen los te laten. Het loopt zoals het loopt, doen zoals het voelt op dat moment, maar ja dat is voor iemand die altijd precies wil weten hoe iets zal gaan, eenvoudiger gezegd dan gedaan. Daarnaast heb ik nog steeds te maken met het Corona-virus en wil ik de pelgrimsgedachte vasthouden en vanuit die gedachten mijn reis te plannen. Ik zal dan ook gewoon dagelijks met mijn gevulde rugzak gaan lopen, de rugzak die mij al eerder heeft laten zien hoe weinig je eigenlijk nodig hebt.

Tijdens de regenachtige dagen van afgelopen week heb ik lekker zitten lezen en mezelf verdiept in de Camino Frances, de echte wel te verstaan. Ik las indrukwekkende reisverslagen, wat een prestaties zijn er geleverd. Ik kwam erachter dat de meeste reizen zo waren ingedeeld dat je gemiddeld 32 dagen aan het wandelen bent. Een schema dat mooi bij mijn eigen plannen past. Ik heb immers zes weken vakantie, en een weekje vrij voordat de school weer gaat beginnen, is mooi meegenomen. Te bedenken dat ik me, voordat ik met dit ambitieuze plan begon, al had ingeschreven voor de wandelvierdaagse ( 4x 40 kilometer) kom ik dan op het volgende schema:

• 1 juli – 20 juli: 18 etappes van circa 22 km en 1 rustdag
  • 21 juli – 24 juli: 4 etappes van 40 km
  • 25 juli: rustdag
  • 26 juli – 5 augustus: 9 etappes van circa 22 km en 1 rustdag
  • 6 augustus: 1 etappe van circa 18 km met aankomst Santiago

Een mooi plan en ik krijg steeds mee zin om van start te gaan, maar ook de spanning neemt toe. Hoe realistisch is het eigenlijk om zo’n schema op te stellen en het doel te hebben om 772km te gaan wandelen en dit dan ook gewoon openbaar te maken. In februari 2019 vond ik 5 kilometer eigenlijk nog te lang en was dan ook vol overtuiging dat de blauwe wandelroute achter mijn huis veel langer was dan dat er werd aangegeven. Ik mag dan afgelopen zomer uiteindelijk wel 350 km gewandeld hebben, maar word ik niet te enthousiast door mijn eigen plan? Zo vaak heb ik tijdens de afgelopen maanden niet meer dan 17,5 km gewandeld.  Ik hoop maar dat een goede mindset voldoende is om mijn reis te voltooien.

Nog achttien dagen en dan is het zover!

1. Anja:
    16 juni 2020
    Wat leuk om te lezen, dat je weer een wandelroute gaat doen. Ik zal deze zeker graag weer volgen. Alvast heel veel succes gewenst.