De zwevende steen

4 augustus 2019 - Ommen, Nederland

Gisteravond was ik een stukje van de route afgeweken omdat mijn overnachtingsplaats niet aan de route gelegen was, maar ook omdat de route niet door het centrum van Dalfsen ging, maar echt langst het station. In mijn gidsje had ik iets gelezen over de " zwevende steen" van Dalfsen en natuurlijk wou ik daar vandaag nog even langslopen, voordat ik Dalfsen weer verlaat. Het kunstwerk blijkt te staan in een weide met schapen en is best bijzonder om even te zien, omdat je je toch gaat afvragen hoe zo'n steen kan balanceren. Google maakt mij wijzer en geeft aan dat het allemaal gezichtsbedrog is en dat het gaat om een constructie van staal en beton. Het cafe dat gehuistvestigd is in het oude stationsgebouw blijkt al vroeg op deze ochtend open. Dus begin ik met mijn favoriete bezigheid om de dag te beginnen. Een kopje koffie, het lezen van het ochtendnieuws en maken van een puzzeltje. Tijdens dit ochtendritueel merk ik al dat alles vandaag wat anders is. Hoewel ik nog steeds even enthousiast ben, begint mijn lichaam wat tekenen van vermoeidheid te tonen. Eigenlijk wil ik dat zelf nog niet toegeven, want ik heb immers geen blaren, geen zere voeten, dus het gaat goed, maar ik merk wel dat ik stiekem een extra kopje koffie drink, dat mijn wandeltempo wat lager ligt en dat ik allerter uitkijk naar een bankje. Geen zorgen, want het is mooie weer en ik heb de tijd aan mezelf, dus wandel ik vrolijk door.

20190805_16453720190805_165327

Het eeste stuk van de route brengt me hoofdzakelijk over zandwegen door de maisvelden en weilanden. Bij kasteel Rechteren wijk ik even van de route af, want volgens het boekje zou dit een heel mooi kasteel zijn. Later hoor ik dat ook het tv-programma Meer dan Goud hier is opgenomen. Ondanks dat ik een stukje omloop, kan ik niet heel veel van het kasteel zien, omdat de bomen mooi in blad staan en dat het gebied om het kasteel niet vrij toegankelijk is.

20190805_132937

Onderweg naar het oude brinkdorp Varsen loop wederom hoofdzakelijk door de weilanden en gedeeltelijk langs de Overijsselsche Vecht. En kom ik onderweg een mooie tekst tegen. Een tekst die je doet laten nadenken. De zon doet stees beter haar werk en ik besluit het eerste mogelijke moment om lekker een tijdje in de schaduw te zitten aan te grijpen en pas nadat het afkoelt verder te gaan. Immers heb ik geleerd van mijn route naar Zwartsluis, toen ik toch behoorlijk last kreeg van de warmte. Tijdens mijn pauze valt het mij op dat dit gebied toch wel erg in trek is bij wandelaars en fietsers. Het is duidelijk de drukste dag tijdens mijn wandeldagen.

20190806_14540820190806_14473420190805_164901

Het laatste stuk naar Ommen geniet ik van de wijdse natuur en de mooie gebouwen. Ook kom ik een boerderij tegen die de melk levert aan de fabriek waar de bekende Ben en Jerry's ijsjes worden gemaakt. Hoewel ik nog nooit een Ben en Jerry's ijsje heb gegeten, weet ik wel dat dit voor menig ijsliefhebber een begrip is.

In Ommen aangekomen moet ik nog een aantal kilometer lopen, voordat mijn route van de dag weer voltooid is. Ik geniet van het leuke gemoedelijke dorpje. Kijk wat om me heen en neem nog wat winkelbezoekjes mee.  Ondanks dat het weer prima was, is het mij toch een stuk zwaarder gevallen, dan de vorige dagen, maar tegelijkertijd wat heb ik weer veel kleine geluksmomentjes gehad.

Aantal kilometers gewandeld vandaag: 26.1 km

Totaal gewandeld: 161 km

Nog te gaan: 139 km

1. Hennij:
    8 augustus 2019
    Wat leuk om je verslag te lezen. Je hebt al heel wat km erop zitten; ruim over de helft. Ik zit nog wel op je foto te wachten!
  2. Wijnie:
    8 augustus 2019