Na zonneschijn komt regen

31 juli 2019 - Hasselt, Nederland

Na de warme en zonnige dag van dinsdag kreeg ik woensdag en donderdag te maken met regenachtige dagen. Toch bijzonder, thuis had er geen haar op mijn hoofd aan gedacht om te gaan wandelen met temperaturen van 30 graden Celsius of op dagen met veel regen. Nu is dat anders, vrolijk pak ik iedere ochtend mijn rugzak ik, ga opzoek naar koffie voor in mijn thermosbeker en ga op pad.

De route's van de lange afstandswandelingen zijn zo samengesteld dat je veelal op onverharde paarden loopt en vaak op de mooiste plekken. Super fijn, maar dat zorgt er ook voor dat je veelal geen schuilplekken hebt onderweg, waar je even een kopje koffie ofzo kunt kopen. Vooral nu het regent en het duidelijk minder druk is onderweg, ben ik vaak echt alleen in de natuur, samen met mijn rugzak.

Woensdagochtend vertrek ik vanuit Zwartsluis naar Genemuiden. Ergens heb ik me voorgehouden dat wanneer ik daar ben en met het pondje over ben, dat ik dan echt wat heb bereikt. Daarnaast laten de foto's in de wandelgids een sfeervol plaatsje zien en dus ga ik ondanks de regenbuien opweg naar Genemuiden. Zodra ik aan de rand van Zwartsluis sta, weet ik niet goed waar ik heen moet. De route lijkt me dwars door het weiland te sturen, maar is dat de bedoeling? Wanneer ik toch echt zie dat de pijl die kant op wijst en er verder geen pad lijkt te zijn, kruip ik onder het draad door en ga ik het weiland in. Het eerste stuk is er niets of niemand te bekennen, toch kan ik aan de sporen en uitwerpselen wel zien dat hier regelmatig ganzen zijn. Even verder kom ik een opstapje tegen en moet ik over het prikkeldraad klimmen. Ook hier wordt de route aangegeven, dus ik zit duidelijk goed alleen loop ik nu dwars door het gebied met koeien en koeievlaaien. Bijzonder dat heb ik na mijn kindertijd nooit meer gedaan. Wanneer ik zover ben dat ik ook dit stuk land kan verlaten kom ik voor een uitdaging te staan. Hier is eveneens een opstapje alleen heeft de eigenaar hier wel extra zijn best gedaan om het land goed af te schermen. Ik twijfel even, zal ik terug? Uiteindelijk weet ik er toch overheen te komen, en ben dan al snel bij de pont.

20190802_17115620190802_17071420190802_17032720190802_16504420190802_165934

Bij de pont moet ik even wachten en wordt dan voor maar €0,50  binnen een paar minuten naar de overkant gebracht. Ik ben in Genemuiden!

20190802_15140020190802_15125620190802_151706

20190802_151258

Na een tijdje rondgekeken te hebben in de winkeltjes en wat gedronken en gegeten te hebben ga ik verder naar Hasselt. Het begint steeds harder te regenen en onderweg heb ik dan ook steeds minder aandacht voor de omgeving of het maken van een foto. In de stromende regen en als een verzopen katje kom ik aan in Hasselt, waar onder het afdakje op een terras ga zitten. Met grote verbazing komt de bediening bij me en verteld dat ik de eerste bezoeker ben vandaag met dit weer. Terwijl ik mijn koffie opdrink valt mijn oog op dit bord. Achteraf met betalen blijkt dat ik mij keurig heb gedragen. En mijn weg kan vervolgen richting de trekkershut die ik heb gereserveerd en waar ik dan heerlijk mijn eigen maaltje kan maken van de courgette die ik onderweg bij de boer heb gekocht.

20190802_14132920190802_12321620190802_13583620190802_144017

Vandaag totaal gewandeld: 15,6 km

Totaal gewandeld: 85,5 km

Nog te gaan: 214.5 km

1. Theo:
    3 augustus 2019
    Je kunt lezen dat je wandelt. Als fietser zou je waarschijnlijk toch een andere manier van schrijven hebben. Fietsend kijk je anders naar je omgeving dan al wandelend. Lijkt me niet zo makkelijk om jouw verhalen te herschrijven vanuit een fietsend perspectief. Dan schrijf je "met 15 km per uur" en niet met "5 km per uur". Minder gedetailleerd, stel ik mij zo voor. Je fietst aan een hoop dingen voorbij. (Is misschien wat terzijde dit commentaar, maar ik vond het zelf de moeite waard om dit op te merken. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Misschien een leuk idee om na afloop van deze tocht een dag te gaan fietsen en hiervan ook een verslag toe te voegen. Met als motto: de snelheid van bewegen, de nauwkeurigheid van kijken en de sfeertekening van het verslag.)
  2. Wijnie:
    3 augustus 2019
    Geweldige fotos, en mooi verhaal, en even reactie op Theo Wursten, ik heb heel Nederland destijds op de fiets gedaan, soms wel 120 km op een dag met fietskar erachter, maar ben er nu wel achter dat met wandelen, dat je dan echt alles ziet en meemaakt, ik ging toen meer van camping naar camping en werk naar werk, bollen rapen, pellen, asperge steken etc. maar met wandelen maak je toch echt veel meer mee.
  3. Theo:
    4 augustus 2019
    Reagerend op Wil Overeem: dat is precies wat ik verwachtte. Noos schrijft elke keer een lezenswaardig verhaal. Ik vroeg me af of zo'n verslag niet totaal anders wordt van toon als je fietst i.p.v. wandelt. Kennelijk is dat zo. Je beleeft dan je omgeving heel anders. Bedankt voor je reactie.
  4. Noos:
    4 augustus 2019
    Hallo Theo, bedankt voor je reacties hier. Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Ik fietste tot voor kort dagelijks naar het station, toen ik dit voorjaar meer ging wandelen en ook besloot om mijn dagelijkse route naar het station vaker al wandelend af te leggen viel mijn oog opeens op dingen die ik nooit heb gezien. Ook vallen mij nu andere dingen op, waar ik anders aan voorbij gegaan zou zijn. De volle bomen met hazelnoten, de specht die zich regelmatig laat ziet etc. Ik merk dat ik nu veel meer oog heb voor mijn omgeving.