Het zaadje is gepland

3 juni 2020 - De Bult, Nederland

De kogel is door de kerk, ik ga het doen. Een nieuw plan heeft zich gevormd. Ik ga in zeven weken de Camino lopen. Een afstand van 772 km van  het Franse St Jean Pied de Port naar Santiago.

Het zaadje werd gepland tijdens de zomer van 2019, toen ik tijdens mijn wandeltocht van Steenwijk naar Oldenzaal, in Hasselt terecht kwam. Ik liep in de stromende regen, maar toen ik het bord tegen kwam van het Jabikspaad, de pelgrimsroute van Sint Jacobiparochie naar Hasselt begon er stiekem alweer een nieuwe plannetje te groeien voor de zomer van 2020.

De winter kwam en regelmatig dacht ik weemoedig terug aan mijn wandelavontuur van 2019. Ik maakte allerlei plannen, maar het lopen van een pelgrimstocht met als droom ooit naar Santiago te gaan bleef toch wel erg in mijn gedachten spelen. Steeds meer ging ik plannen maken over hoe ik dat vorm zou kunnen geven.

En toen kwam de Corona. Eerst bleef ik hoop houden, maar al snel legde ik me er bij neer dat een wandelreis er deze zomer niet in zou zitten. Ik ging mijn plannen bijstellen en richtte me op de tuin. Alles helemaal goed zou je denken, maar toch, ik miste een doel.

De virtuele wandeltochten kwamen in opmars. Ik liep de bevrijdingstocht en schreef me in voor de wandelvierdaagse 4x40. Met dit laatste was een nieuw doel wel echt geboren.

Maar toen kwam het! Op de wandelgroep poste iemand een bericht over de mogelijkheid een virtuele reis te maken naar Santiago. Trouw dacht ik nog een tijdje na, maar eigenlijk wist ik het al vanaf het moment dat ik de website bekeek. Deze reis zou ik maken en dan in een tijdsduur van zes weken.

De bedoeling is dat je wandeltochten gaat uitstippelen hier in Nederland. Elke kilometer die je wandelt wordt online geregistreerd, waardoor je via een app precies kunt zien waar je bent je op je route naar Santiago. Uiteindelijk wordt de reis beloond met een medaille.

Mijn reis gaat starten op woensdag 1 juli. De komende weken ga ik mij verdiepen in een mooi reisschema met daarin in iedergeval vier dagen achtereen een etappe van 40 kilometer, de vierdaagse! Ook zal ik veel laten afhangen van het moment en de Corona-ontwikkelingen.

Is mijn plan realistisch? Dinsdag 11 augustus zullen we het weten!

1. Wijnie:
    3 juni 2020
    Wowwwwwwwwww waanzinnig goed van je, ik ga je weer volgen, trots op je.
  2. Theo:
    3 juni 2020
    Wat neem je nou voor maatregelen om er voor te zorgen dat je deze tocht kunt volbrengen? Blaren en andere sportblessures. Als het erg warm wordt, wat dan?
  3. Noos:
    3 juni 2020
    Ik heb nog een maand voordat ik van start ga. In die tijd ga ik eens een mooi plan maken. Al hoewel ik me nog zo goed kan voorbereiden, maar hoe het exact gaat lopen dat weet je nooit. Je hebt helemaal gelijk. Het is maar de vraag of het realistisch is. Dat realiseerde ik mij vannacht ook, want door het aanmaken van de reis hier werd het opeens wel heel erg echt. Maar was het vorig jaar wel realistisch? Nee eigenlijk niet. Ik wandelde toen nog maar enkele maanden en zeker geen hele lange afstanden.

Afgelopen winter heb ik wel regelmatig gewandeld en dat heeft zeker geholpen qua vertrouwen nu. Blaren ben ik niet zo bang voor, maar wanneer het echt langdurig tropisch gaat worden, wordt het een hele zware beproeving. Er is ruimte voor een rustdag, maar bij wekenlange hitte heb ik daar weinig aan. Dan wordt het zoiets van starten, zodra de vogels opstaan. We gaan het zien. Geen zorgen voor de dag van morgen. Ik kijk er naar uit en dat is sinds het delen van mijn plannen alleen maar meer geworden. Nu is het echt en ik ga er voor!
  4. Ingrid:
    3 juni 2020
    Dit ga ik weer met veel plezier lezen. Super knap dat je dit gaat doen.
  5. Hennij:
    7 juni 2020
    Super ik vind het leuk om je weer te gaan volgen. Weet nog steeds niet wie je bent en hoe je eruit ziet omdat ik nooit een foto van je gezien heb. Wil je jezelf eens beschrijven mocht je geen foto willen delen?
  6. Anja:
    16 juni 2020
    Super Nynke, ik ga je zeker weer volgen. Succes alvast.