Wijthmenerplas

2 augustus 2019 - Dalfsen, Nederland

Al vroeg ben ik wakker, waarschijnlijk vooral door het verkeer. Wat kan dat veel geluiden met zich meebrengen in een stad. Iets dat ik thuis totaal niet gewend ben. Opzich geen probleem, buiten is het droog en er staat me een lange etappe te wachten, dus al vroeg sta ik weer volledig ingepakt buiten. Buienradar geeft vandaag eveneens wel buien aan, maar ik ben vastberaden eromheen te lopen.

Volgens de gids kan ik kiezen, een extra stadslus door Zwolle of gelijk richting de Wijthmenerplas. Ik besluit het laatste te doen. Tot de Wijhtmenerplas is de route niet erg bijzonder. Ik loop veelal rondom het spoor op verharde wegen en loop uiteindelijk via de golfbaan naar de Wijthmenerplas. Bij de plas verandert de omgeving. Ik stap van de verharde weg af en de natuur laat haar schoonheid zien.  Ik wandel om de plas heen en overweeg om even het water in te gaan, gewoon even een keer de plas over te zwemmen. De plas lijkt rustig en verlaten, maar dan opeens ontdek ik nog een zwemmer en aan de andere kant van het water keurige toiletten en douchen. De keus is gemaakt, zoek een plekje voor mijn tas en ga het water in. Het zou immers ook jammer zijn dat je, je zwempak voor niets alle dagen meeneemt in je rugzak.

20190805_10333720190805_10591520190805_110908

Na mijn zwemavontuur loop ik verder richting Wijthmen, wat een heel klein plaatsje blijkt te zijn. Ik loop erin en ik ben er weer uit, wanneer ik onder het tunneltje door wil lopen, komen er van beide kanten oplettende bewoners naar me toe lopen. De man en de vrouw vertellen me dat er hier veel wandelaars de verkeerde kant opgaan, omdat de NS-route nog niet is aangepast op de nieuwe weg die er is aangelegd. Gelukkig is mijn route volledig up to date en kan ik mijn reis vervolgen via restaurant De Mol waar ik de lunch tot mij neem.

20190805_12404920190805_12051520190805_114726

Achteraf blijkt dit ook eigenlijk het beginpunt van de route, want nu komt echt het mooie stuk. De route brengt me langs huis De Horte en het bij behorende landgoed. Ik blijf het bijzonder vinden, dat je om op bij het landgoed te komen, zomaar via het boerenerf mag. Onderweg kom ik opvallend veel zwarte kevers tegen. Veel levende kevers, maar ook honderden dode kevers, die kapot gefietst of getrapt zijn. Bijzonder en ik vraag me dan ook af wat voor kevers dit zijn en besluit dit nog eens op te zoeken. Bij huis de Horte dat nu dienst doet als kantoor an Landschap Overrijssel kom ik via de gemeentegrens en staat er ook een grondmeterpaal die laat zien dat de natuur momenteel echt veel te droog is, ondanks de vele buien die ik afgelopen dagen heb gezien. Mooi is het te zien hoeveel de natuur hier heeft de bieden, van mooie akkers vol met veldbloemen, tot mooie oude bomen met imposante wortels.

20190805_13475920190805_13491020190805_13545120190805_14175220190805_16154020190805_162441IMG-20190805-WA0006

Op het laatste stuk richting Dalfsen kom ik weer een Havezate tegen. Deze keer Havezaten den Berg. Het huis stamt uit 1483 en de route brengt mij langs het landgoed dat vrij toegankelijk is. Vanaf hier blijkt het nog maar een heel klein stukje te zijn naar Dalfsen en kan ik concluderen dat mijn missie is gelukt, het is droog gebleven! Hoewel ik merk dat ik zeker wat langzamer begin te lopen is de dag toch weer omgevlogen en blijkt het alweer 18:30 uur te zijn. Wat blijft het toch een mooi avontuur!

Totaal gewandeld vandaag: 29.3 km

Totaal gewandeld: 134.9 km