Wandelen zonder telefoon

7 augustus 2019 - Nijverdal, Nederland

Na de lastige kilometers naar Ommen besluit ik om een dagje in Ommen te blijven even een dagje niets, nou ja niets? Natuurlijk gaan mijn wandelschoenen ook vandaag gewoon aan voor een tochtje van 6 km rondom het dorp. Doe ik een poging om broodjes te bakken op een mini gasbrandertje ( smaak was niet verkeerd, maar substantie wat vreemd), ga ik lekker zwemmen en lig ik heerlijk in de schaduw wat te lezen.

Natuurlijk kan het niet elke dag " feest" zijn dus pak ik woensdag gewoon mijn tas weer in, (blijft best bijzonder voelen om iedere ochtend je kleding op te rollen, maar het scheelt echt in ruimte), om richting Nijverdal te gaan. Het eerste stuk wandelen is erg opletten. Naast het Overijssels Havezatenpad, loopt hier ook het Maarten van Rossumpad en het Pieterpad en heel erg duidelijk is het naar mijn mening dan ook niet aangegeven. Een beetje twijfelachtig loop ik via een mooie laan met beukenbomen verder. Vorige week viel het me nog op vele plaatsen op dat de bomen zo vol met eikels, hazelnoten en beukennootjes zaten. Nu verbaas ik me over de vele hoeveelheden die al op de grond liggen en rondom me heen naar beneden vallen. Gelukkig kom ik onderweg nog weer markeringen tegen, die aangeven dat ik inderdaad nog steeds de juiste route volg. Wanneer ik weer bij het water loop vallen met de grote hoeveelheden libelles op. De libelles zijn hier anders van kleur, dan bij mij thuis, veel donkerder. Een informatiebord in de berm vertelt mij dat het om de weidebeekjuffer gaat.

Via veel zandpaden loop ik verder door de mooie natuur en kom ik even later bij de de Archemer Stuw. Een mooie locatie om uitgebreid te genieten van mijn eigen gemaakte picknick ( waar een rustdag al niet goed voor is). Tijdens mijn picknick kom ik er achter dat mijn powerbank om onverklaarbare redenen geen stroom blijkt te bevatten. Dus moet ik de rest van de dag zuinig doen met mijn telefoon. Enerzijds jammer qua foto's en ook voelt het wat onzekerder, maar aan de andere kant merk je ook hoe fijn het is om te wandelen zonder dat je afgeleid van een telefoon.

Genietend van alles wat ik om mij heen zie loop ik verder richting Nijverdal. Vlak voor Nijverdal moet ik een alternatieve route lopen, omdat de gewenste route is afgesloten vanwege het broedseizoen. De alternatieve route brengt me langs de schaapskooi en een mooi picknickhutje. Hoewel ik er bijna ben kan ik het niet laten om hier nog even heerlijk van de natuur te genieten. Het is dan ook al vrij laat wanner ik in Nijverdal aankom en mijn voeten kan bevrijden uit de " gevangenis" zoals ik mijn wandelschoenen soms gekscherend noem. Weer 23.8 kilometer gewandelt en eigenlijk gaat het me toch maar goed af. Soms verbaas ik me toch, maar over mezelf.

Totaal gewandeld vandaag: 23.8

Totaal gewandeld: 184.8

Nog te gaan: 115.2

1. Wijnie:
    8 augustus 2019
    Heel goed van je om een rustdag in te lassen, doen ze tenslotte bij de tour de france ook, en die fietsen het ipv het te lopen. Luister goed naar je lichaam en geniet van je prachtige tocht, succes met je powerbank, misschien je kabel? Ben zeer benieuwd naar de rest van je tocht, het is immers niet ver meer.