Wandeldag 24 t/m 28: Ponferrada

31 juli 2020 - Ponferrada, Spanje

Na de vierdaagse is er veel veranderd. Ik ben nog steeds op reis. Ik wandel dagelijks mijn tochtjes van circa 25 km. Nog steeds ben ik dankbaar dat ik dit kan en mag doen. Ik geniet van de rust en de natuur, maar er is ook een andere kant. Mijn lichaam is moe. Iedere ochtend sta ik stijf op en iedere ochtend duurt het een aantal kilometers langer voordat ik opgang kom. Ook mijn voeten beginnen duidelijk aan te geven dat ze uitkijken naar de dag dat ze in Santiago aankomen.

Ook mentaal merk ik dat het haar tol begint te eisen. Hoeveel energie ik ook krijg van het wandelen en de natuur, ik merk aan alles dat ik moe ben en mezelf terugtrek.

De wandelingen worden "veilige" rondjes op bekend terrein. De behoefte aan contacten onderweg worden minder en ook het schrijven hier in mijn dagboek blijft er wat bij.

Het aftellen is dus echt begonnen, maar wat is het een mooi avontuur geweest en dat gewoon dichtbij huis. Maandag hoop ik de finish te behalen.

De afgelopen dagen liep ik via de vaste rondjes ( Hoe vaak ben ik nu deze vakantie al langs de Woldberg gelopen?)door Ponferrada. De laatste grote plaats, voordat ik in Santiago aankom. De app toonde mij het "Castillo de Ponferrada" wat een mooi en indrukwekkend gebouw. Wanneer ik mijn ogen dichtknijp zie ik een geweldig sprookjeskasteel. Leuk om eens in een tekening uit te werken. Ook na Ponferrada loop ik rustig verder.

20200802_095704

Vrijdagochtend besluit ik zelfs om al om 5:30 uur te vertrekken. In Spanje worden er temperaturen aangeven van 40 graden Celsius, maar ook hier wordt er 30 graden voorspeld. Hoewel ik altijd denk dat ik sochtends even moet opstarten, is het toch best fijn om zo vroeg te lopen. Wat straalt alles dan een rust uit. Als cadeautje lieten twee reeën zich zien en zie ik opeens een kleine slang het zandpad oversteken. Wat is dat beestje toch best vlug. Was het een jonge ringslang?

20200731_09464620200731_09415520200731_09024220200731_09012520200731_085846

Uiteindelijk ben ik rond 13:00 uur weer terug en is het echt al heel erg warm.

Nog 3 dagen en 77,2 km te gaan.

20200802_103855

1. Ingrid:
    2 augustus 2020
    Ik vind het echt onwijs gaaf dat jij dit in je eentje doet. Telkens weer jezelf motiveren. Ik wens je een geweldige finish toe morgen.