Wandeldag 11: Vledder - Belorado

12 juli 2020 - Belorado, Spanje

Het is zondagochtend, een vroege start van deze wandeldag zit er niet in. Pas rond de klok van 9:30 uur kom ik mijn bed uit en verruil mijn pyama voor mijn dagelijkse wandelkloffie. Zoals iedere ochtend begin ik mijn ochtend met het drinken van een kopje koffie en het bekijken van mijn reisschema van de dag. Het weer ziet er iets minder zonnig uit dan gisteren, maar dat is opzich niet erg. Het is immers droog! Wanneer ik mijn reisapp open zie ik dat ik vandaag richting Belorado ga wandelen. Ik neem mij voor om dat te doen via een rondje richting Vledder. Nou ja, rondje? Ook vandaag wil ik eigenlijk wel weer een kilometer of 25 afwerken.

Je kunt duidelijk merken dat het zondag is. Het is druk bij de weg. Veel gezinnen en echtparen op de fiets. Ik begin te wandelen via de van Karnebeeklaan en steek daar de weg over. Ik realiseer me dat ik daar eigenlijk nooit kom. Best gek dat we als mens zulke gewoonte dieren kunnen zijn.

20200712_16362320200712_163920

Ik wandel via Eesveen, via een gedeelte van landgoed de Eese naar Wilhelminaoord. Onderweg valt mijn oog op het op het waarschuwingsbordje van overstekende katten. Zijn het geen eikenprocessierupsen of koeien, dan zijn het wel katten. Daarna kom ik een reeks met borden tegen met personen. Het lijkt een bepaalde route te zijn, maar het wordt me niet goed duidelijk wat het doel nu exact is. Wanneer ik bijna in Wilhelminaoord ben loop ik langs een straatje van mijn hart en het is niet eens een onverhard pad. Bij bijna ieder huis blijkt een marktstalletje te staan met verkoop van plantjes, jam, honing en verse groenten. Wanneer ik rode bietjes zie liggen wordt ik enthousiast, want mijn eigen bietjes hebben zeker nog enige tijd nodig. Snel ga ik opzoek naar een euro en stop mijn net verworven schat in mijn rugzak. Ik wandel verder en bij de Haagse school bedenk ik mij dat het toch best bijzonder is dat er jaarlijks circa 3000 kinderen naar Wilheminaoord komen voor een schoolreisje/werkweek in het bos.  Ik slinger wat via verschillende paadjes en ga naar links en rechts en loop zo richting Vledder, waar ik in het centrum hoop mijn waterzak te kunnen verversen. Eerder dan verwacht kom ik opeens een leuk schattig herbergje/pannenkoekenboerderij tegen. In gedachten zie ik daar zo een paar kaboutertjes lopen.  Bij de herberg blijken ze ook nog een paar leuke wandel- en fietsroutes te hebben met veel achtergrondinfo van de omgeving. Leuk voor de komende 20 dagen.

20200712_17023520200712_170456

Door mijn stop bij de herberg laat ik het centrum van Vledder verder links liggen. Ik wandel via het Sterrebosch naar Frederiksoord en bedenk mij dat ik hier nog eens uitgebreider moet gaan kijken. Ik kom een bankje tegen en blijf een tijdje zitten. Mijn benen voelen wat zwaarder aan, maar toch besluit ik voor de mooiere, maar langere route te gaan die mij uiteindelijk op 24,6 km zal brengen. Via Nijensleek, waar ik nog een bijzonder kippentafereel aantref en een jonge reiger, loop ik uiteindelijk weer richting Eesveen en De Bult of eigenlijk Belorado.

20200712_18532920200712_18401220200712_18392120200712_184457JPEG_20200712_190604_1312712485