Wandeldag 20: Weldadig Oord - Leon

22 juli 2020 - León, Spanje

Het is 7:30 uur als ik wakker wordt van de wekker. Ik ben verbaasd, want ik zet de wekker iedere avond trouw, maar ben eigenlijk altijd eerder wakker. Ik word er gelijk aan herinnert dat ik gisteren naar Muggenbeet ben gelopen. Mijn lichaam is stijf en zit onder de jeukbulten.

Het ontbijt veranderd hier weinig aan. Mijn lichaam lijkt me te willen vertellen dat het liever weer terug onder de dekens gaat met een mooi boek. Ik heb alleen echt besloten dat ik vandaag de etappe naar Leon ga lopen en wel via het Weldadig rondje dat loopt via de koloniën van Weldadigheid. Deze koloniën zijn ontstaan in 1818 toen de sociaal bewogen Johannes van den Bosch met een ambitieus plan kwam om de armoede in Nederland te bestrijden door het stichten van landbouwkoloniën. Dit is het begin van de invloedrijke geschiedenis van de Maatschappij van Weldadigheid. Als eerste wordt de Proefkolonie Frederiksoord opgericht. Eind 1818 staan er 52 boerderijtjes klaar om de arme stedelingen te ontvangen. Hier kunnen ze op werk en onderdak rekenen.

20200722_172058

20200722_125848

Vlakbij huis staat het eerste bordje van de route. Ik ben er van overtuigd dat ik hier naar rechts moet. Aangekomen bij het bordje blijkt het links te zijn en moet ik weer terug. Zo kom ik wel aan mijn kilometers. De eerste kilometers gaat het lopen moeizaam. Mijn lichaam is stijf en het eerste gedeelte van de route loopt langs de weg en is saai. Ik besluit om in iedergeval tot Frederiksoord te lopen, dan kan ik vanuit daar altijd mijn planning van de dag aanpassen. Na een kilometer of zes lijkt mijn lichaam wakker te zijn. De stijfheid is weg, de route wordt leuker en loop ik van informatiebord naar informatiebord, waardoor het tempo niet erg hoog ligt.

20200722_18454120200722_18454920200722_20133120200722_20151720200722_20110620200722_18404920200722_183926

Doordat ik langzaam loop neem ik niet echt de tijd om uitgebreid te lunchen. Het wordt een snelle lunch onderweg. Ik loop van Frederiksoord naar Wilheminaoord en kom via Lombok. De route heeft de vorm van een misvormde 8, waardoor ik naar ruim 20 kilometer weer heel dicht bij huis ben. Zodra mijn benen het woord huis horen, gaan ze even protesteren, maar lang duurt dit niet. Het tweede gedeelte laat minder bezienswaardigheden zien, waardoor ik in constanter temp doorloop via dorpjes als Steggerda, Willemsoord en Marijen Kampen. Allemaal dorpjes waar ik wel eens doorheen loop, maar nu met andere ogen bekijk.

20200722_20284120200722_204307

Wanneer ik weer bij landgoed de Eese ben, de locatie waar drie weken geleden mijn reis begon, merk ik hoe moe ik eigenlijk ben. Logisch, want ik ben ookal bijna elf uur onderweg en het lopen van ruim 40 kilometer ben ik niet gewoon.

Hoe de dag van morgen eruit gaat zien dat weet ik nog niet. Dat ga ik zodra ik mijn schoenen uit heb en mezelf op de bank genesteld heb eens rustig bekijken. Zal ik weer voor de 40 kilometer gaan?

20200722_23255220200722_232636

1. Hennij:
    23 juli 2020
    Dus toch muggenbeten opgelopen? Leuk daar bij Frederiksoord; ik heb toevallig pas een boek gelezen van Suzanna Jansen "het pauperparadijs". Dit boek vertelt over "De Maatschappij van Weldadigheid" opgericht door Johannes van den Bosch. Een erg interessant boek!