Dag van vertrek

28 juli 2019 - Giethoorn, Nederland

Bij het horen van de wekker vanmorgen om half acht was ik eerst wat verontwaardigd. Waarom gaat de wekker op zondag en dan ook nog in de vakantie, maar dan opeens ben ik gelijk klaar wakker, want vandaag is de dag dat ik ga vertrekken. Met een lichaam vol adrenaline maak ik me klaar voor de dag en zoek mijn laatste spullen bijelkaar. Check nog een keer of ik echt alles heb en doe dan om 9:10 uur de deur achter me dicht. Dag huis, tot over waarschijnlijk twee weken.

De eerste vijf kilometer is een standaard wandeling, nog zonder bewegwijzering, richting het station van Steenwijk. Daar aangekomen drink ik een kop koffie op het terras, waar dit hele ambiteuze plan een paar maanden geleden begon het met het zien van de wegwijzer met daarop vier aanduidingen van lange afstandswandelingen. Tijdens het drinken van mijn kopje koffie denk ik nog even " zal ik terug gaan?", maar nee natuurlijk niet! vanaf hier gaat het echt beginnen.

Gelijk in Steenwijk wordt mijn richtingsgevoel op de proef gesteld. Al vrij snel ben ik de pijltjes kwijt. Gelukkig weet ik hier nog redelijk waar ik ik uit moet komen dus ga zelf verder en kom op een bepaald punt weer de aanduidingen tegen. Alleen doordat er vier wandelingen door Steenwijk lopen is het erg verwarrend welke aanduiding ik moet hebben en loop ik dus eerst verkeerd. Gelukkig zegt mijn gevoel snel dat er iets niet klopt en kan ik nog terug. Gelijk een goede waarschuwing dus, want al snel zal ik me op onbekend terrein begeven en Steenwijk verlaten.

Ik loop door de landerijen naar Onna, via wegen waar ik normaal gesproken nooit zou komen. Na Onna wordt ik langs een boerderij gestuurd. Ik kom een dicht hek tegen, maar toch lijk ik hier echt langs te moeten. Ik loop door de landerijen via een pad, waarbij de stekels, gras en brandnetels boven mijn enkels uitkomen en mijn lange broek is dus toch een goede keus geweest.  Alleen ben ik niet op dit pad ik kom vele kikkers en libelles tegen.

Uiteindelijk kom ik uit op de verharde weg en loop ik door naar Giethoorn, waar het zo in de zomermaanden super druk is met toeristen. Bijzonder om te zien dat bij bepaalde restaurants de krijtborden vol staan met Aziatische teksten, maar dat het Nederlands ver te zoeken is.  Hoewel ik zeker vaker in Giethoorn ben geweest blijft dit toch een bijzonder plaatsje met alle bruggetjes en bootjes.  Ik drink wat en kijk naar de toeristen die selfies aan het maken zijn, soms wel twintig keer op dezelfde plek, totdat de perfecte selfie is gemaakt. Daarna ga ik op zoek naar de B & B waar ik de nacht zal doorbrengen.

De eerste etappe is voltooid, morgen weer verder!

Totaal aantal km gelopen: 21,3

Aantal km nog te gaan: 278.7

20190713_20171820190713_20161420190713_14325120190713_13572620190713_10084420190713_10460620190713_14222220190713_11424720190713_122607

1. Wijnie:
    28 juli 2019
    Genieten om dit te lezen.
  2. Theo:
    29 juli 2019
    Een veelbelovende start. Het is gelukkig ook wat minder warm nu. Tekst en foto's geven een helder beeld van de eerste dag van jouw wandeling.
  3. Hennij:
    29 juli 2019
    Heel leuk om te volgen! Succes verder!
  4. Ingrid:
    29 juli 2019
    Je gaat vast nog op veel mooie plekken komen onderweg, geniet ervan. Leuk dat wij mogen meegenieten met jouw avontuur.
  5. Anja:
    30 juli 2019
    Wat leuk om dit te leen. Ik wens je veel plezier onderweg en ik ben blij mee te kunnen genieten met je reis.
  6. Anja:
    30 juli 2019
    Ik vind dit leuk om te lezen en je te volgen. Geniet van je reis.