300 kilometer, wie had dat gedacht!?

22 augustus 2019 - Enschede, Nederland

Vandaag wordt ik wakker met een bijzonder gevoel. Vandaag gaat het gebeuren, de 300 km! Gisteravond nog lang liggen twijfelen, want wat ga ik doen. De 300 km is dan wel inzicht en daarmee ook het eindpunt van mijn doel, maar de route is nog niet klaar. Het is vanaf het 300 kilometerpunt nog circa 40 km tot Oldenzaal. En ja eerlijk is eerlijk als ik wil zeggen dat ik het Overijssels Havezatenpad heb gelopen, dan moet ik ook Oldenzaal bereiken. Helaas is buienradar niet zo positief, maar uiteindelijk hak ik de knoop door, ik ga naar Oldenzaal.

Wanneer ik de B & B wil verlaten, vraagt de eigenaresse of ik zeker weet dat ik ga. Buiten regent het pijpenstelen en ik mag best nog even blijven. Hoewel het binnen lekker warm en knus is besluit ik toch om te gaan. De voorspelling wordt er immers niet anders van. Ik krijg nog snel wat toegestopt voor onderweg en daar ga ik. Omdat het zo regent besluit ik Delden te laten voor wat het is. Eigenlijk heb ik maar een doel het 300 kilometerpunt behalen.

De route brengt me al snel  langs het Jodenkerkhof, al honderden jaren in gebruik en tegenwoordig een cultuurmonument met beschermde status, afgesloten met een slot om het hek. Via een lang zandpad loop ik afwisselend door het bos en langs de heide. Mooi om te zien hoe de heide al begint te bloeien. Even lijkt het op te klaren, maar helaas is het van korte duur.

20190819_13111220190819_12185220190821_194605

Beckum aangekomen blijkt dat de horeca hier op maandag gesloten is vanwege de vakantie. Bijzonder, want juist zag ik overal extra openingstijden, maar blijkbaar is het hier minder toeristisch. Ik besluit niet verder te zoeken en door te lopen, want even buiten Beckum is het zover! 300 km! Stiekem toch best een emotioneel moment, want er is een moment geweest dat het plan ontstond, een moment dat het plan vorm ging krijgen en dat ik uitendelijk van start ging, maar of ik echt heb durven geloven dat ik het ging halen? Welnee, ik ben immers helemaal geen geoefende wandelaar! Of ja, misschien na vandaag wel. Het regent nog steeds, zo jammer, want had hier graag nog even gebleven. Genieten van het moment.

jfol3557

Het is de routemakers goed gelukt vandaag om gebruik te maken van de onverharde wegen en via zandwegen ga ik verder naar Boekelo. Ik merk dat er iets veranderd is in me. Tot 300 km ging het allemaal zo eenvoudig en nu? De regen waar ik steeds zo goed mee om kon gaan lijkt opeens veel erger. Er lijkt even geen einde aan te komen, maar toch kom ik aan in Boekelo, waar ik mezelf weer oplaad bij een gezellig restaurantje. Na een uurtje moet ik toch verder, want het is nog een redelijke afstand naar Twekkelo en uiteindelijk de rand van Enschede. Ik kijk kijk nog even rond bij het textielmuseum en museumspoorlijntje en dan is het gaan met die banaan. De pas erin opweg naar mijn slaaplocatie, waar ik volledig uitgeteld aankom. Al mijn energie lijk ik achter gelaten te hebben op het 300 km punt, maar niet zeuren, Oldenzaal ga ik halen.

Vandaag gewandeld: 16.2 km

Totaal gewandeld: 310.4 km

Ondertussen ben ik al een paar dagen thuis, maar natuurlijk hebben jullie ook de laatste blogjes morgen nog tegoed.

1. Hennij:
    22 augustus 2019
    Wat stoer dat je dit punt behaald hebt! Je zou echter nog steeds iets meer van jezelf laten zien; wie ben je eigenlijk, leeftijd, selfie misschien of andere foto waar je opstaat!
  2. Yvonne:
    22 augustus 2019
    Gefeliciteerd. Heb steeds vol bewondering en waardering je verhalen gelezen.
  3. Wijnie:
    22 augustus 2019
    H. Panhuizen, ik begrijp dat je het goed bedoeld, maar dat is voor een ieder zelf om te bepalen, geniet van de verhalen en de foto's die wel geplaatst worden, als de rest belangrijk had geweest had het ook wel geplaatst geworden. Voor de wandelaar in kwestie, gefeliciteerd met je behaalde doel, geniet ervan en neem je rust, ben benieuwd wanneer je weer een reis gaat plannen.
  4. Theo:
    22 augustus 2019
    Gefeliciteerd! Wordt vervolgd?! Ook eens naar Groningen wandelen?
  5. Noos:
    30 augustus 2019
    Wie weet. Ik ga er eens over nadenken. Zag dat er wel een leuke route is in Groningen met stempelposten, dus wie weet.
  6. Pauline:
    22 augustus 2019
    Gefeliciteerd met veel plezier je verhalen gelezen, TOP!!!